Gjennom oppveksten er det mange som prøver å påvirke holdningene våre, fordi holdningene igjen påvirker handlingene våre. Foreldre er de som sterkest påvirker holdninger til barna sine, men etter hvert kommer andre inn i bildet. Venner, skole, politikere og massemedier blir også med på å forme holdninger.
I følge læreboka, psykologi 1, består en holdning av tre deler. Disse tre delene er: kunnskapsdelen, den følelsesmessige delen og selve handlingsdelen.
Kunnskapsdelen spiller en stor rolle når det gjelder hvilke holdninger vi lager oss. Vi utvikler ofte holdninger som samsvarer med denne kunnskapen. Leser vi i aviser, ser på tv eller surfer på Internett kan vi motta utrolig mye kunnskap. Den nye kunnskapen som vi skaffer oss om for eksempel 2.verdenskrig kan gjøre at vi endrer holdningene våre til dette.
Det varierer litt hvor fort vi skifter holdninger. I utgangspunktet blir ikke holdninger plutselig forandret. Hvis du har en sterk mening om en sak, skal det en mye til for at holdningen forandres. Men dersom et medium er flink nok til å overbevise, så kan holdningen til en person endres relativt fort.
Følelsene kan være det viktigste for andre deler av holdningene våre. Det er snakk om positive og negative følelser. Massemedia presenterer daglig nyheter som spiller på følelser, for eksempel rase og religion. Medier som aviser og reklame spiller ofte på følelser (patos) for å fa en slags kontakt med publikum. Folk blir mer sårbare og lettere å påvirke. Også her kan holdninger til folk endres.
Så var det handlingsdelen. Her handler det om hvorvidt vi er villige eller i stand til å handle i samsvar med holdningen vår. Står en holdning i motsetning til andre holdninger som vi har, gjør dette at vi ikke handler i samsvar med holdningen. Dette vil jo bety at dersom vi forandrer en holdning, etter påvirkning fra et medium, så er det ikke sikkert vi handler deretter.
Kilder:
Gjøsund, P et al. (2010). Psykologi 1, mennesket i utvikling . Side 143-146. Cappelen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar